Okuma Önerisi: İstiridye Üstü Girit - Byron Ayanoğlu

-->
-->Muhteşem bir kitap! Bu yazı keyifle geçirmeme sebep oldu. Aslında kitabı bilmeden aldım. Kimdir, nedir, ne değildirine hiç bakmadım. Adı ilgimi çekti “İstiridye Üstü Girit” ve alt başlıktaki “Dostluk ve Yemek Hikayeleri”... 2003 Gourmand Cookbook  En İyi Akdeniz  Kitabı ödülünü almış.
Byron, İstanbul’da doğmuş, Kanada’da yaşamış. Gezmiş, yemiş, pişirmiş, yazmış...  İstiridye Üstü Girit’te, Yunanistan’a gidişi ve orada bir Yunanlı olarak yaşadıkları güzel bir hikaye olarak anlatıyor.
Nedenini bilmediğim Ege sevgim midir, yemek sevgim midir bu kitabı ve Byron’ı sevmeme sebep, bilmiyorum ama bu kitap hayatımın kitaplarından biri oldu. Kitap bitti ama kitap biterken ben Midilli’ye karşı oturuyordum. Şu an bu yazıyı yazarken de karşıma Midilli’yi aldım.
İstiridye Üstü Girit’te, Yunanistan’da yaşayan halkla nasıl benzer kültürel renkler taşıdığımızı okudukça gördüm. İstanbul’dayken pek farketmiyorum da Bodrum’da ya da Dikili’deyken aramızda sadece mis gibi bir deniz ve karşımda adalar olunca aramızda bir fark olmasını düşünmek bile saçma.  Aynı denizi paylaşıyoruz, aynı balığı yiyoruz, aynı havayı soluyoruz... Bir vize kadar uzak ama doğup, büyüdüğüm, yaşadığım şehirden çok çok çok daha yakın.

Kitabın başlarından bir paragraf paylaşmak istiyorum:

Gerçekten de hayatımda eksik olan tek şey, Girit’e gelmek için de bahane ettiğim şu Yunanlılık meselesiydi. Ama hesaba katmadığım bir nokta vardı, insan Yunan olarak doğsa bile Yunanlı olmak öyle basit bir iş değildi.
... gerçek bir Yunan hayatının temel dayanakları şöyle sıralanabilir: Aileye ve Ortodoks Kilisesi’ne sorgusuz sualsiz bağlılık, erkeklerin tartışılmaz otoritesi, kadınların mutlak itaatkarlığı, kadınların emeği ve Yunan piyasasındaki horoz dövüşü içinde sürüp giden ekmek parası kazanma mücadelesi.” Sf. 7

Aslında din dışında ne kadar benzediğimizi bu kitapta görebilirsiniz. Anlatılan yemeklerden ilham almamak ise imkansız...
Ege’de varolmayı seviyorsanız; denizinde ve ormanlarında, yemek de hayatınızın merkezindeyse “İstiridye Üstü Girit “ bana verdiği o güzel hissi size de verecek. 

İstiridye Üstü Girit
Dostluk ve Yemek Hikayeleri – Byron Ayanoğlu
Türkiye İş Bankası Yayınları
Çeviren: Taciser Ulaş Belge

Yorumlar

Popüler Yayınlar