Lahmacun / Lahmajoun / Lahm Bi'ajin

Bugün İstanbul’un en yaygın fast food yiyeceği olan lahmacunu, bundan 50 yıl önce şehirde yaşayanlar tatmamıştı. 1960’lardan sonra ülkenin Doğu bölgelerinden göç alan İstanbul, lahmacun ve Anadolu’ya ait mutfak kültürlerine yakınlaşmaya başladı... O günlerden beri İstanbul’un her semtinde lahmacuncular, kebapçılar boy göstermeye ve birbirleriyle lezzet yarışına girmeye devam ediyor.
Lahmacunu, “Turkish Pizza” olarak pazarlamışızdır dilimizi bilmeyenlere... Her ne kadar “Turkish Pizza” olarak kabul edilse de, asıl “Armenian Pizza” olarak bilinmekte olduğunu bu küçük araştırmam sayesinde öğrendim. Ortadoğu mutfağının Türk mutfağına etkisi büyüktür. Günlük beslenmemizde yer etmiş bu kültür artık bizimdir ve kim ne derse desin yine de “Turkish Pizza”dır.
Bu ucuz ve lezzetli lahmacunların şehrin her yerinde tadılabileceğini belirtmiştim. Lahmacunun tarihine şöyle bir göz atarken, tarihsel süreciyle ilgili istediğim veriye ulaşamadım. İşte bu yüzden, 1950’lerde gençlik döneminde olan olan babama danıştım ve o da bir kaç arkadaşına... Sonuç olarak hiç biri 1960’lu yıllar öncesinde, İstanbul’da lahmacun yediklerini anımsayamadılar. Lahmacun yerine börekle yetindiklerini söylediler...
Ermenistan, İran, Irak, Lübnan, Filistin, Arabistan ve Türkiye’de yaygın olan lahmacunu pizzanın bir türevi olarak tanımlamanın yanı sıra, pide olarak da adlandırmak mümkündür. “Lahm bi’ajin” yani etli hamur tarihte Levantenler tarafından yaygınlaşmış gibi görünmektedir. Ortadoğu ülkelerinde “Shifa” olarak karşımıza çıkarken, “Manakish” denilen versiyonu biraz daha ufak ve kalın bir hamurdan yapılır ve üzerine kıyma yerine baharatlar ve peynir de eklenebilir.
Bu güzel lezzeti evde yapmak yerine ustalarından yemeyi tercih ediyorum. Güzel güzel taş fırında pişirilmiş bir lahmacun olsa da damaklarımız şenlese...
Şehrin ya da ülkenin en iyi lahmacunu nerededir ise benim için verilmesi zor bir cevaptır... Ancak uzun zaman önce Tatbak’ta yediğim lahmacun beni tatmin etmiştir. Bunun dışında Halil Lahmacun tavsiye edilen yerlerden biridir ki şahsen ben henüz tatmadım. Söz veriyorum gideceğim. Gidelim, yiyelim, damaklarımızı şenlendirelim.

Son olarak, lahmacun tadabileceğimiz güzel yerlerin tavsiyesi hiç de fena olmaz...


Wikipedia, bilgilenme açısından kaynak olarak kullanılmıştır.

Halil Lahmacun'a gittik. Hamuru ev yapımı lahmacun havasındaydı. Bence yine eser miktarda kıyma vardı ve ben sanırım bol maydonozlu seviyorum. Ortaya bir de peynirli pide söyledik. Görüntüsü leziz ötesi muhteşemlikte bir yeşildi. (Nasıl bir cümleyse artık...) Ama ben beğenmedim, içindeki yumurtanın garip bir tadı vardı. Ayrıca, bir zaman önce Acıbadem'de bir kebapçıda yediğim lahmacunu hatırlıyorum, pek lezizdi. Unuttum neresi olduğunu, orayı bir ara keşfedip, tadayım bari...
Ay bu arada ben galiba lahmacunu çok seviyorum.:D

Yorumlar

Popüler Yayınlar