Boğaz'ın Balıkları, Bizim Balıklarımız...

Belgesel kanallarında, dergilerde, gazetelerde okuruz; bildiğimiz ya da bilmediğimiz pek çok hayvan cinsinin nesli tükenmiştir ya da tükenmek üzeredir. Birileri mücadele eder, sonuç alınmaz... Üzülmek işe yarar mı, hayır! Ben mücadele eden insanları görüyorum ve onlara destek olmak istiyorum. Arkadaşlarımı, ailemi bu konu hakkında bilgilendirerek, burada belki birileri okur diyerekten yazarak...
Ben doğaya tecavüz edilmesini kınıyorum! Bu tecavüze karşı direnenleri destekliyorum. Boğaz'ımızdan geçen minik balıklara yapılan tecavüzü de kınıyorum. Balık da yemiyorum! Elimden geldiğince yedirmiyorum!
Bir zamanlar Boğaz'da görülen balık türlerini babamdan duyuyorum ama hiç birini görmedim. Yemedim. Yarın benim çocuklarım olduğunda, sizin çocuklarınız, torunlarınız olduğunda neyle beslenecekler? Geleceği yok etmeyelim...

Milliyet Cadde - Mehveş Erin'den Alıntıdır.

GERÇEKLERİ GÖRMEK İSTEMEYENLERE YANITIMIZDIR

CADDE, bir yıldır lüfer neslinin kurtulması için hem yazarak hem yerinde eylem yaparak çaba sarf ediyor. Ama, hâlâ konunun ne kadar hassas olduğunu anlamayanlar, hatta lüfer kampanyasına karşı saldırıya geçenler için genel bir toparlama yapma ihtiyacı doğdu. Kısaca eylemlerimiz sürecek!
* Sularımızda orantısız avlanan pek çok balık türü azaldı. Türkiye denizlerindeki 700’e yakın balık türü arasında yarıdan fazlası; neredeyse 400’ü kırmızı listede. Lüfer, ‘tehlike altındaki göçmen balık’ olarak sınıflandırılıyor.
* Lüferin avlanma alt limiti, birkaç yıl önce 14 santimetreye düşürüldü. Bu boydaki balığın adı çinekop, yani üreyip, lüfer haline gelemeyecek olan balık. “24 santimin altında lüfer yemeyelim, neslini tüketmeyelim” kampanyası işte bunun için var.
* Balık türlerinin yok oluşunda sadece aşırı avlanma değil, kirlilik ve iklim değişiklikleri de rol oynuyor. Ama avlanmayı kontrol altına almak, devletler için daha etkili, kolay ve ekonomik.
* Lüfer, Türkiye’de korunması gereken ve tehlikede olan tek balık türü değil. Ama farkındalık yaratmak için iyi bir simge. Uskumru yok olurken kimse sesini çıkarmadı, bu umarsızlık yüzünden bugün bu balık tükendi. Diğerleri de tükenmesin...

MEHVEŞ EVİN

Yorumlar

Popüler Yayınlar