Chia Tohumu Pudingi / Raw

Antik besinlerin moda olduğu ve bir şekilde benim de bu akıma dahil olduğumu farketmişsinizdir. Eskiye dönüş ekonomik bir girişim sonucunda mı ortaya çıkıyor yoksa hepimizin korktuğu hibrit ve ötesi GDO'lu tohumlardan kaçısın bir alternatifi mi? Yoksa farkına varmadan kaçmak yerine bu oyuna mı çekiliyoruz, bilmiyorum... İçinize kurt düşürmek gibi bir niyetim yok, sadece sorgulamak ve aslında iyi niyetimden...

Latince adı "salvia hispanica" olan chia, nane familyasından "lamiaceae" bitkisinin çiçeklerinden elde ediliyor. Aztekler zamanında yetiştirilen bu bitki bugün ise, doğal olarak Mexica ve Guatemala bölgesinde yetişiyor.

Chia tohumları omega-3 yağ asitleri yönünden oldukça zengindir. Her bir chia tohumu kendi ağırlığının 12 katı kadar sıvıyı çekme özelliğine sahiptir. Suyu absorbe etme sürecinde yapışkanımsı bir malzeme salgılar bunun sonucunda sıvılarda jelimsi bir yapı oluşur. Ayrıca 100 gram chia tohumu B vitamini, kalsiyum, demir, magnezyum ve fosfor günlük ihtiyacın bir kısmını karşılıyor.

Özellikle veganların ve raw beslenenlerin tercih ettiği besinlerden biri olan chia tohumu herhangi bir tada sahip değil, incir çekirdeği gibi bir hissiyat yaratıyor, ben henüz çiğneyemediğim için farkedilir, güçlü bir tadı varsa da alamadım. Bu özelliği sayesinde her türlü gıdaya eklenebiliyor. Salatalara, çorbalara, ekmeklere, yoğurda, müslilere... Yine veganlar yumurta yerine kullanabiliyor. Bence en muhteşem özelliği pişirmeden, uğraşmadan, sadece 1 gece yada bir kaç saat bekleterek puding yapılabilmesi.

Bu arada ayva çekirdeğinin de sıvıda bekletildiğinde jelimsi bir salgıyla suyu yoğunlaştırdığını da hatırlatmak isterim.

Vanilyalı, Ballı Chia Tohumu Pudingi




  • 86 g chia tohumu 
  • 400 ml süt (badem-soya-fındık sütü de olabilir)
  • 50-55 g bal
  • 1 adet vanilya çubuğundan çıkarılmış çekirdekler (ya da 1 tatlı kaşığı kadar vanilya özütü) 

Sütü oda sıcaklığına getiriyoruz ya da hafif ılınması için ısıtıyoruz. 

Balı ekliyoruz. Erimesi ve homojen bir şekilde dağılması için karıştırıyoruz. 

Vanilyayı ekleyip, karıştırıyoruz. 

En son chia tohumlarını ekliyoruz. Ben çırpıcı ile güzelcene karıştırdım. Jelimsi doku ortaya çıktıkça tohumlar birbirine tutunmaya başladığından bir süre hazırladığım kapta bekletip, arada karıştırdım. 15 dakika bekletip, karıştırırsanız da yeterli olabilir. Sonra 4 porsiyon çıkması için kaplara eşit miktarda döktüm. Buzdolabında gece boyunca kıvama geldiler. 

Üzerine çiğ ya da kurutulmuş meyveler, tarçın gibi baharatlar ya da dondurma ekleyebilirsiniz.  


Yorumlar

Popüler Yayınlar