Taze sütten taze yoğurt / Making of yogurt

Bir karmaşa içinde yaptım yoğurdu. Bir yandan yemek yapıyor, bir yandan sütü kaynatıyordum. Mutfak kirlenmiş, yemeğe gelmesi beklenen misafir meğerse bizi yemeğe bekliyormuş...

Sitenin kapısının önünde bir abla ve 3 ineğini gördüm. Arabayı parketmek yerine fırlatıp attım?!... Koşa koşa gittim ablanın yanına... "Kabını al da gel" gel dedi. "Evim şuranın arkasında..." Bir koşu eve gidip standart plastik çizmelerimi giyip, bir şişe buldum ve arka sokakta bulunan evi ve ahırı buldum.Taze inek tezeklerini takip edince de bulmak mümkün... Arka sokağımdaki hazineyi bulmanın heyecanını anlatamam...

Sütünü aldığım hayvan daha ilk doğumunu yapmış, sağılmaya alışkın olmadığından kadıncağızı epey tepmiş... Rahatı kaçmasın diye ben ahırın dışında bekledim. Sonuç olarak 2,5 litre taptaze, bol yağlı sütümü aldım ve kapaksız şişemle eve doğru yol aldım.

My Deliciousss Yogurt
2,5 litre taze sütü ziyan etme riskiyle karşı karşıya, nasıl yapıldığını teorik olarak bildiğim yoğurt mayalama işine bir şekilde başladım. Bir küçük, bir de orta boy tencerede sütü kaynatmaya başladım. Sütü ateş üstünde bırakıp gitmemek lazım, zira üzeri kaymak bağladıktan sonra taşmaya pek hevesli oluyor. Bir taşım kaynattıktan sonra kısık ateşte bir süre daha kaynatmaya devam ettim. Ara sıra karıştırdım da... Bu arada komşumuz Fedai Teyze'yi arayıp yardım istedim. Sütü yeterince kaynattıktan sonra ılınmaya bıraktım. Parmak sokabilecek ısıya inince 2 kaşık yoğurda azar azar ılık sütü ekledim, çırptım. Sonra bu karışımı yavaş yavaş tencereye ekledim. Hemen sonra yoğurdu rahat saklayabileceğim ve servis edebileceğim kaplara aldım. Bunlardan biri de evde bulduğum, fotoğrafta gördüğünüz toprak kap. Kapları üstüste koydum, önce bir mutfak beziyle sardım. Ardından koltuğun kenarına, kalın bir yorgana sarıp sarmalayıp yerleştirdik. Fedai Teyze, 6 saatte mayalanacağını söyledi. Geceden yaptığım için sabaha kadar bekledim. Hatta gece yatmadan, üşümesin diye üzerine bir kat daha örtü örtüp, etrafını yastıklarla kapadım. Burada şömine ve klimayla ısındığımız için geceleri oldukçta soğuk geçiyor.

Sabah benden önce kalkan babam, süper yoğurdu dolaba kaldırmış. Fedai Teyze, yoğurdu bir süre dışarıda bekletip dolaba kaldırmamı önermişti. Sütçü abla, bana 2,5 litre süt daha verecek bir ara... Ablasının torununun adı da "Elif" olduğundan beni çok severmiş, o varken gelirsen hep süt verir sana dedi.

Bu arada Bodrum'un Torba Köyü'nün ineklerinin sütünün mayalanmasını anlattım. Ayrıca, yoğurt market yoğurdu gibi katı kıvamda oldu. Gevşek ve sulu olmadı!

Not: 1,5 litresini yoğurt yapmak için kullandık. Kalanını içmek için ayırdık.

--- English >>

During this cold pre-spring days, I have been in Bodrum. I heard that it's one of the coldest year of this area. Yes, it's cold. Actually, it is so hard to keep homes warm. Anyway, i'm happy and peaceful. It's all green and quiet. Sea is calm and bright. It is cold but mostly sun is shining.

I will explain yogurt making, basicly.

First of all, i recommend you to find fresh milk. I found my milk goddesses in my neighbourhood. When you see a cow, folllow... It will help you to find fresh milk.

1,5 lt of fresh milk
2 tbsp of yogurt
Blanket (to wrap to keep warm)
Thanks for the milk! 
A warm place to keep


Boil the milk for once. Watch out! When you see the cream it will definitely overflow. Lower the heat and simmer the milk for a while. Take it from the oven and wait it for to get slightly warm. If you can put your finger into the milk its time to add the yogurt. Don't add it directly. Mix the yogurt with a little amount of warm milk in a bowl and mix it. Then, add this mixture slowly to your milk. Cover it with lid. Tightly wrap up the bowl with a blanket and put it in a warm place at least for 6 hours.




Yorumlar

  1. Bende bodrumdayım iki kaşık maya çok geldi bana, herhalde Bodrum da yaşayan insanın bu güzel doğallıktan nasibini alıp eskilere dalması ve denemeler yapması oldukça olağan... Bende evde yapmaya çalışıyorum yoğurdumu bir kiloya neredeyse 1 tatlı kaşığı maya koyuyorum çok maya yoğurdu ekşitir dedi köylü teyzeler bir kaşıkçık koyuvee fazlasıyla eşki oluveripduruu :) seviyorum Bodrumlu teyzeleri...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Bodrum ne güzel geliyor insana, hele ki yaz sezonunun kalabalığından kurtulmuşsa... Yoğurt yapmanın bir bilimi olsa gerek ama yoğurdun o alıştığımız az sulu kıvamını nasıl tutturduğumdan pek emin değilim. Oluveriyor yani... Ekşiyor mu hakikaten, acaba maya ekşi diye mi tadını bozuyor? Epeydir gelemedim; süt yok, güzel yoğurt yok... Arada İstanbul'da da süt temin edip, mayalıyorum gerçi...

      Sil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar